torsdag 18 juli 2013

Valje - Nymölla - Vanneberga

Dagens vandring (15/7-13) delade jag upp på två etapper. På förmiddagen körde jag till Nymölla, parkerade bilen och cyklade tillbaka Valje. Sedan gick jag tillbaka till Nymölla.
Eftermiddagen upplägg blev att jag cyklade först till Vanneberga och gick sedan tillbaka till  Nymölla. En dags vandring på ca 22km (och 30 km cykling).
 

 
 
 
Härligt att igen få vandra med havsutsikt!

Här i Listerlandet började jag min vandring
på en cykelväg som är skyltad "Smugglarrundan".
Låter spännande...
 
 
...och vackert är här!

Edenryds kustled är 4,5 km och
lät intressant så den svängde jag in på.
 
Idylliskt! 

Edenryds kustled...

 ...längs havet...
 

...genom kohagar...

...över stenmurar...

...genom skog...

 ...tillbaka längs havet!
 

Njutbar vandring...

...till en perfekt plats för en paus med...

...ett dopp!

Undras vad man räfsar för att behöva ett så långt skaft?

Fler som behövde svalka sig!

En flock gäss tog det säkra inför det osäkra
och la sig i vattnet då jag gick förbi.

"Kärleksstigen"

Edenryds kustled är precis som Skåneleden välmarkerad...
 

...och med spänger där det behövs!


Pappersbruket i Nymölla kunde jag höra
långt innan jag kunde se det.

Bron över Skräbeån
och så var jag framme vid bilen!
Så nu har jag gått denna sträcka och
det är dags att köra och hämta cykeln.
Sedan cyklar jag till Vanneberga för att.. 


...vandra tillbaka till Nymölla.

Skåne e´ grant!

Långt där borta går några rådjur...
bonden är nog inte så glad!

Det är inte mög på linsen
utan en trana som flyger iväg!

Försökte att hitta en annan väg över ängen...

...men det gick inte!

Söta hus längs vägen och snart är jag tillbaka...
 
...vid gamla smedjan i Nymölla.

Lite historik innan jag är tillbaka...

...i goa vänners sällskap!
 
En bra avslutning på en bra dag!
Imorgon är det en ny dag med nya äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar